In de huisartsenpraktijk komen dagelijks heel wat mensen langs met uiteenlopende hulpvragen. Vragen stellen, recepten uitschrijven en advies geven lijkt bijna vanzelfsprekend. Maar hoe pak je dat aan als de patiënt amper of geen Nederlands spreekt? Of als een patiënt in een andere cultuur is opgegroeid, waarin zorg op andere manieren wordt verleend zoals wij deze kennen? In zulke situaties kun je als huisarts of praktijkondersteuner rekenen op de hulp van de praktijkondersteuner. Myra Scheepers (praktijkondersteuner GGZ) heeft Hassan Zannoudi al regelmatig ingeschakeld en deelt haar ervaringen.
Myra werkt bij een huisartsenpraktijk in de Heerlense multiculturele wijk Meezenbroek. “In deze wijk komen heel veel verschillende culturen samen, voornamelijk Arabische, Poolse, Russische en Roemeense”, vertelt Myra. “Ik heb regelmatig patiënten op consult die ik niet goed kan verstaan of begrijpen. En andersom geldt natuurlijk hetzelfde.” In deze gevallen kan Myra hulp inschakelen van interculturele praktijkondersteuner Hassan Zannoudi. Omdat hij heel veel kennis heeft van verschillende culturen en talen van mensen met een niet-westerse migratieachtergrond, kan hij van grote waarde zijn bij de behandeling van deze patiëntengroep. “Hij kan allerlei dingen vertellen over de cultuur, want die verschilt nogal per persoon én zijn of haar afkomst”, vertelt Myra. “Het ligt er maar net aan in welke streek iemand is opgegroeid.”
Steun uit de omgeving
Alle beetjes extra informatie zorgen voor een betere behandeling. “Dankzij de achtergrondkennis die ik via Hassan opdoe krijgt zowel het verhaal als de hulpvraag van een patiënt meer context, wat uiteindelijk resulteert in betere en passende zorg”, vertelt Myra. “Bovendien is het voor de patiënt ook veel fijner om in de eigen taal het verhaal te doen.” De hulp van Hassan werkt ook geruststellend voor de praktijkondersteuners. Want welke vragen kun je stellen en welke vermijd je liever? In welke mate speelt het geloof een rol in het leven van de patiënt? Dat kan Myra zelf beamen: “Ik had een patiënte met twee zoontjes. De jongste is plots heel ernstig ziek geworden. Acute leukemie was de diagnose”, vertelt Myra. “De moeder was volledig overstuur en ontzettend verdrietig. Via de huisarts is ze bij mij terechtgekomen zodat ze haar emoties kon ventileren. ‘Hoe kan ik haar nóg beter helpen?’, dacht ik. Hassan wist me te vertellen dat ze ook heel veel steun uit haar omgeving krijgt.” In situaties zoals deze zoeken families elkaar nog meer op om onder andere te helpen bij het huishouden en het bereiden van eten voor de familie. Myra: “Het gaf mij een gerust gevoel om te weten dat de gemeenschap deze mevrouw zou opzoeken. Ik kon haar met een gerust hart naar huis laten gaan.”
Niet voor iedereen
Volgens Myra ging het nieuws over de komst van Hassan als een lopend vuurtje door de wijk. “Hartstikke positief natuurlijk! Maar het is niet de bedoeling dat patiënten zelf contact opzoeken met hem”, vertelt Myra. “Dat gaat altijd via mij of de huisarts. Voordat ik Hassan vraag om ondersteuning, pols ik bij de patiënten of zij het daarmee eens zijn.” Er zijn namelijk ook patiënten die liever niet willen dat Hassan betrokken wordt bij het consult. “De Marokkaanse gemeenschap is heel hecht, vrijwel iedereen kent elkaar via via wel”, legt Myra uit. “Patiënten vertellen hele persoonlijke verhalen tijdens mijn consulten en het kan gevoelig liggen om deze te delen met iemand die direct of indirect dichtbij je staat. Daar is natuurlijk alle begrip voor.”
Neem contact op met Hassan
Ben jij huisarts of praktijkondersteuner en wil je Hassen consulteren? Dat kan! Neem een kijkje in het HuisartsenOZL Smoelenboek, te vinden via het intranet, of de HOZL (werkafspraken)app voor de contactgegevens.